poniedziałek, 26 marca 2012

torcik kawowy dla teścia

po prostu muszę się pochwalić bo jestem z siebie przeokropnie dumna
z okazji imienin upiekłam dla teścia torcik, a że teść jest wielbicielem kawy i słodyczy będzie kawowo i słodko :)

potrzebne składniki:

na biszkopt (piekłam w tortownicy 20cm):

4 jajka,
0,5 szklanki mąki pszennej,
0,5 szklanki mąki ziemniaczanej,
0,75 szklanki cukru,
1 cukier waniliowy,
2 łyżeczki proszku do pieczenia,
1 łyżka octu,
 2 łyżki wody.


na krem kawowy:


3 żółtka,
0,5 szklanki cukru,
1 budyń śmietankowy,
1,5 szklanki mleka,
1 łyżka mąki pszennej,
2 łyżki mąki ziemniaczanej,
1,5 (300g) kostki masła
1 kieliszek likieru jajecznego,
 3-4 łyżki kawy rozpuszczalnej.

Białka oddzielamy od żółtek, białka ubijamy z cukrem, żółtka mieszamy z octem, mąkę mieszamy z proszkiem do pieczenia.

Do ubitych białek dodajemy stopniowo resztę składników (wodę na końcu) i delikatnie mieszamy. Wylewamy do wysmarowanej tłuszczem i posypanej bułką tartą tortownicy. Pieczemy 25 minut w temperaturze 180*

Biszkopt najlepiej upiec dzień wcześniej, wtedy łatwiej go pokroić.


Żółtka ubijamy z cukrem i cukrem waniliowym, następnie dodajemy budyń, mąkę pszenną i ziemniaczaną. Całość rozrabiamy kilkoma łyżkami mleka. Masę wlewamy na gotujące się mleko, gotujemy do momentu aż zgęstnieje, studzimy.

Kawę rozpuszczamy w 0,5 filiżanki wody, zostawiamy do wystygnięcia

Masło ucieramy na puch, dodajemy zimną masę budyniową, dokładnie miksujemy, następnie dodajemy kawę, a na końcu likier jajeczny.

Biszkopt dzielimy na 3 placki, pierwszy smarujemy kremem, układamy na nim kolejny dociskamy i znowu smarujemy. Potem układamy trzecią warstwę ciasta, smarujemy kremem wierzch i brzegi.

Brzegi ciasta obsypałam startymi orzechami a ponieważ  zostało mi trochę kremu dodałam do niego trochę kakao i przyozdobiłam nim tort, wyszło mi trochę niezgrabnie ale efekt i tak przerósł moje najśmielsze oczekiwania.

A jak Wam się podoba?

2 komentarze:

  1. No i powiem Ci że torcik wygląda prześlicznie :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a dziękuję. tak jak pisałam, jestem z siebie dumna :)

      Usuń

dziękuję za komentarz