środa, 11 listopada 2015

rogale (nie)świętomarcińskie - puszyste rogaliki drożdżowe i makiem i marmoladą

Dziś świętego Marcina - mój Mąż obchodzi imieniny.
Na wielu stołach pojawią się dziś rogale świętomarcińskie. U nas też są rogale, ale zwykłe, drożdżowe, jedne z nadzieniem makowym, drugie z marmoladą.  Chciałam zrobić tradycyjne poznańskie rogale, ale... nie czułam się na siłach... To całe wałkowanie ciasta półfrancuskiego... to chyba nie dla mnie... A jeszcze ta megasłodka masa... Może kiedyś się przekonam a dziś zapraszamy Was na puszyste i mięciutkie rogaliki drożdżowe :)



potrzebne składniki:

1 kg mąki,
100 g drożdży,
500 ml mleka,
5 jaj,
0,5 szklanki oleju,
6 łyżek cukru, szczypta soli.

rogaliki Magdy - nadzienie - masa makowa z puszki - do ozdoby lukier i kandyzowana skórka pomarańczy i limonki.
rogaliki Marcina nadzienie - konfitura z róży - do ozdoby cukier puder.
 A więc bierzemy się do roboty. W czasie kiedy Marcin pojechał na zakupy ja wzięłam się za rozczyn.
Mleko delikatnie podgrzewany, dodajemy 3 łyżki cukru, trochę mąki i rozkruszone drożdże. Miskę z rozczynem wkładamy do innej. większej z ciepłą wodą, wtedy rozczyn ładniej wyrośnie.

3 żółtka (białek nie wyrzucamy, przydadzą się później) i 2 całe jajka miksujemy z resztą cukru i solą, dodajemy mąkę, rozczyn olej i zagniatamy. Ciasto zostawiamy pod ściereczką w ciepłym miejscu i zostawiamy na około godzinę aż podwoi objętość.


 Ciasto wałkujemy na kształt zbliżony do prostokąta i wycinamy trójkąty i tym już zajął się Marcin.



Na każdym trójkącie układamy sporą łyżeczkę marmolady, lub smarujemy masą makową.



A następnie zwijamy

układamy na blasze wyłożonej wytłuszczonym papierem do pieczenia i smarujemy resztą białka


pieczemy w temperaturze 180 stopni przez około 25 minut (do zezłocenia)


Rogaliki z marmoladą posypujemy pudrem


a te z makiem studzimy , polewany lukrem i ozdabiamy skórką z pomarańczy i limonki


2 komentarze:

dziękuję za komentarz